På dette printkurset lærer du om hele prosessen med å printe: digital arbeidsflyt, fargerom, skjermkalibrering for print og ICC-profiler.
Vi jobber praktisk med bildefiler og papirtyper og lærer av prosessen med å printe deltakernes bilder. Vi snakker om papirets egenskaper og lærer deg hvordan du kan velge riktig papir basert på bildefil, farger og type motiv.
Inkludert i kursavgiften får du med bildet du printer i A2 / 17"x25" størrelse.
Det serveres, kaffe, mineralvann og pizza til lunsj.
Sted: 657 Oslo, Fredensborgveien 22G, 2. etasje
Kl: 10.00 - 18.00
Kursholder: Per Arnfinn Persen
Totalt 10 plasser
Del 1: Praktisk del
«One-click-printing»
Vi viser deg hvordan du gjør printingen så enkel at du klarer å skrive ut riktig hver gang -vi kaller det «one-click-printing».
- Fra Photoshop til Epson Print Layout og Mirage RIP
- Fra Lightroom Develop Module til Epson Print Layout eller Mirage RIP
- Drag&Drop printing av Tiff, PSD, PNG, JPEG filer til Epson Print Layout eller Mirage RIP
- Riktig printing på «gamle måten» fra PhotoShop og Lightroom (for de som ønsker dette)
.
Om fotopapir og kunstfotopapir
- Gjennomgang av fotopapir og kunstfotopapir
- Vi ser på printeksempler på ulike papiroverflater (luster, barytt, matt fotopapir, bomullspapir, Japansk Awagami papir)
- Hvordan velge riktig papir til «akkurat det bildet» og hva skal vi se etter i bildefilen og i papiret
.
Printing av kursdeltakernes bilder på A2 eller 17''x25'' papir
- Hver kursdeltaker leverer inn en stk ferdig-redigert bildefil i farger eller i sort-hvitt på forhånd.
- Før vi printer viser vi fram kursdeltakernes bilder og diskuterer valg av riktig papir. Papirutvalg: Moab Entrada Bright 300, Moab Entrada Natural 300, Moab Juniper Baryta 300, Moab Moenkopi Unryu 55, Moab Moenkopi Kozo 110, Moab Slickrock Pearl 260 (metallisk luster papir)
- Kursdeltakere som har iPhone/iPad kan i tillegg prøve direkte utskrift på barytt, bomull eller Awagami-papir på Epson SureColor P900
- Bildefil kriterier: Fargebilde: ProPhoto, Tiff, 16 bit, Sort-hvitt bilde: GrayGamma 2.2, Tiff, 16 bit
- Del bildefilen på WeTransfer til info@profildata.no ELLER via din egen minnepenn på starten av kurset.
.
Del 2: Teoretisk del
.
Ny skjermstandard
Elektronikkbransjen etablerte DisplayP3 + 16 Bit + 10 bits PC signal som standard i 2016. Vi går igjennom hvordan du får 10 bit PC-signal (1024 gråtoner/milliarder farger) på din skjerm, TV eller projektor.
- Bruk riktige kabler som gir 10 bits PC-signal (10-bit: USB-C, DisplayPort, HDMI2 / 8-bit: HDMI1, DVI, VGA, adaptere / overganger)
.
Ny JPEG standard - JPEG XL - .jxl
Begynn å forbered overgang til JXL
JXL støtter P3 fargerom, 16 bit filer og 10 bits PC signal
Sammenligning av JPG vs JXL filer
Adobe støtte
Web støtte (Prestashop, Shopify)
.
Hvordan kalibrere skjermen lik utskriften
Riktig hardware-kalibrering av Eizo ColorEdge skjerm med Color Navigator
- Hvordan lage Targets / profiler for: 1. Maks skjerm 2. Bilder til digital visning 3. Bilder til print
Stikkord: kalibrere til riktig Kelvingrader, Luminans, Gamma og Gamut
- Soft proofing i Lightroom og Photoshop på kalibrert skjerm for print: dvs. vi "maler" direkte på papiret på skjermen før print
- Kort om belysning av utskriften, hva det betyr og hvilken sammenheng det har med kalibreringen. LED vs Halogen
.
Digital arbeidsflyt
Hvordan få optimal digital arbeidsflyt fra input, til bearbeiding og output
.
Om fargerom, bit pr kanal, formater, oppløsning, fargekomprimering m.m.
Vi gjennomgår de nye standardene på fargerom, filoppløsnng og bit pr kanal.
1. Bilder til storformatprint
2. Bilder til digital visning
- Om arbeidsfargerom og når bruke: ProPhoto, DisplayP3, Adobe RGB, sRGB
- Om filformater: Korrigert RAW, TIFF, PSD, PNG, JPEG
.
Om piksler
- Om opptakets oppløsning vs skriverens oppløsning og sette størrelse på print
- Om skriverens DPI (Dots Per Inch) vs Native PPI (Pixel Per Inch) og bit pr kanal til print
- Hva er Native PPI
.
Photoshop / Lightroom funksjoner for print
- Stille inn PhotoShop ColorSettings / Fargeinnstillinger og Lightroom riktig for print
- Ting å passe på ved bruk av utaggede bildefiler i PhotoShop eller Lightroom
- Forskjellen mellom Photoshop´s Assign (Legg Til) og ConvertTo
- Softproofing i Lightroom og Photoshop
- Fargekomprimering og på hvilke type bilder du bør bruke Relative Colorimetric eller Perceptual
- Hva skal vi se etter i bildefilen
- Fargekomprimeringen gjøres to ganger, fra RAW til PS/LR og fra PS/LR til print
.
Om ICC-profiler og MediaType og innstallering av ICC-profiler
- Hva gjør Black Point Compenstaion i Photoshop og Epson Print Layout -men mangler i Lightroom og Mirage?
- Histogrammet ditt vs papiret du ønsker utskriften på
- Stille inn riktig blekkmengde + PaperThickness + PlatenGap
.
Epson Media Installer
- Gjennomgang av Epson Media Installer som er en ny software for enklere mer korrekt printing på 3. parts papir
- Hvordan legge inn de ulike Moab papirene for et-klikks-printing og optimal print kvalitet
.
Sort hvitt printing
- Stille inn Photoshop for riktig konvertering
- Konvertere bildet til sort hvitt i Photoshop og Lightroom
- Advanced Black & White i Photoshop, Lightroom og Epson Print Layout
Printrevolusjon på Epson SureColor P700, P900, P7500 og P9500 og Moab Entrada bomullspapir
- Nytt blekk + ny coating til Moab Entrada + nye ICC profiler + 25 til 35% større fargerom + ny printmetode = det største kvalitets-spranget noensinne på bomullspapir
- ta med din print på A3+ bomullspapir og bildefil og så sammenlikner vi utskriftene (gjerne en fil med dype blåfarger, som har vært vanskelig å treffe på print før)
- bildefil må være i ProPhoto, Tiff, 16 bit
.
Printing fra iPhone /iPad på Epson SureColor P900
- Printing av fargebilder med ICC-profiler fra iPhone/iPad
- Printing i sort hvitt mørkeromskvalitet på baryttpapir direkte fra iPhone /iPad
- Advanced Black & White med Epson Print Layout for iOS på Moab Juniper Baryta 305
.
Vedlikehold
- Hvordan vedlikeholde skriveren slik at den varer lenger og at printhodet ikke tetter seg igjen.