Blogg kategorier
De siste kommentarene
Ingen kommentarer
Søk i blogg

What You See Is What You Get

Av

Mange tror at en ny dataskjerm viser korrekte farger- det er feil!

Ta en enkel test og sett to til tre skjermer av ulikt merke vsa hverandre. Ta så opp det samme bildet. Du vil oppdage at bildene er forskjellige selv om filen på harddisken er den samme og selv om skjermene er helt nye.

Skjermkalibrering 

Handler om å resette balansen mellom R, G og B og få riktig lysstyrke, Kelvingrader, fargerom, sortnivå og Gamma kurve i forhold til vedtatte internasjonale standarder fastsatt av ICC (International Color Consortium). Alle data-skjermer eldes. Fysikkens-lover gjør at lys-styrken blir svakere og balansen mellom R, G og B forskyves over tid slik at fargene endres på dataskjermen. En skjerm-kalibrator måler farger på skjermen med en sensor (kolorimeter eller spektrofotometer). Kalibrerings-softwaren sammenligner så målingen mot internasjonale farge-standarder hvor så differansen mellom fargene blir en ICC-profil, som igjen resetter fargene til standard fastsatt av ICC.

Input vs output

Investering i flott kamerautstyr kan bli et paradoks eller «en teoretisk input», dersom man har en ukalibrert skjerm eller en skjerm som ikke egner seg for foto. Skjermen må være i stand til å vise riktige farger pluss opptakets fargerom, bit pr kanal og dynamikk. Mange glemmer, eller vet rett og slett ikke at skjermen kanskje er det viktigste leddet. 

Skjermen er kanskje det viktigste leddet

I en digital arbeidsflyt input - bearbeiding - output er skjermen en av de viktigste komponentene i den digitale kjeden, men hos mange det svakeste ledd! Perfekte opptak har ofte blitt ødelagt pga. at skjermen har vist feil farger. Man kjøper gjerne et godt kamera og snakker om teoretisk input og nedprioriterer kvaliteten skjermen. 10 - 15.000,- er altfor mye å bruke på en dataskjerm! Kanskje det hjelper å tenke på hvor mange timer man sitter foran en skjerm sammenliknet med timene man bruker bak et kamera og det ene vidvinkel-objektivet til 12.000 kroner som man bruker et par ganger i året. Objektivene koster mer men brukes langt mindre enn skjermen.

Teknisk gap

95% av datamaskiner som selges idag er laptops og nettbrett, så vi kan anta at de fleste bruker en laptop-skjerm til fargejustering av bildene!? I tillegg har de fleste ett eller flere gode DSLR kameraer i bruk. Da er det interessant å betrakte dette nye tekniske gapet som har oppstått mellom kamera og skjerm, hvor superb input blir vist på laptop skjermer mange ikke er i nærheten av å vise innholdet i bildefilen. Vi snakker om 12- 16 bits opptak som vises på 6 bits laptop-skjermer, vi snakker om RAW opptak som blir tagget til ProPhoto fargerom mens brorparten av laptop-skjermene viser det i sRGB eller halve av sRGB fargerom.

Fargerom i prosent

For å forstå fargerom velger vi å bryte det ned i % (prosent) og vise det i forhold til hva et menneske ser av nyanser. Mennesket ser 100%, mens et RAW opptak kan fange opp mer informasjon enn et menneske kan se. De tre arbeids-fargerommene, dvs filene vi har på harddisken er i ProPhoto 92%, Adobe RGB 54% eller sRGB 32%. Har man en nyere iMac eller MacBook Pro / PC Notebook fra 2017 eller nettbrett / smarttelefon - så er sannsynligheten stor at den har Display P3 fargerom (55%). Legg merke til at rimelige laptops og 4 år eller eldre bærbare har skjermer med et fargerom på det halve av sRGB med 6 bits panel, dvs vi ser 16 - 20% av opptaket vårt. 

Hva et menneske ser

100 %

RAW fil

100-110%

ProPhoto (arbeidsfargerom)

92 %

Adobe RGB (arbeidsfargerom)

54 %

sRGB (arbeidsfargerom)

32 %

Eksterne WideGamut fotoskjermer

62 - 66 %

Display P3 (smarttlf, nettbrett, iMac)

55 %

Kontorskjermer (ofte sRGB)

32 %

Rimelige laptopskjermer

16-20%

Dedikerte skjermer til foto og grafisk (wide gamut skjermer) har et total fargeroms-volum som er 15- 20% større enn Adobe RGB og ofte med 16 Bits kalkulasjon og 10 bits PC-signal for 1024 gråtoner / milliarder farger for å klare å vise de vanskeligste fargeovergangene. Lightroom tagger alle RAW filer automatisk med ProPhoto fargerom. Og ønsker man å se mest mulig av RAW filen så må man i kalibrerings-programmet lage en targets med Native fargerom, dvs skjermens maksimale fargerom. En wide-gamut kalibrert foto-skjerm klarer mao å vise 62-66% av RAW filen, hvilket er betraktelig mer versus en gammel laptop skjerm som viser 16-20% av RAW filen.

Produsenter som Eizo, BenQ og NEC designer skjermer dedikert til grafisk og foto dvs farge-kritisk arbeide. Disse har gjerne tekniske egenskaper som: 

  1. Hardware-kalibrert. Skjermen alene som kalibreres. Kalibreringen skjer uten tap direkte mot skjermens LUT (Look Up Table). Dette gir presise og konsise farger over tid.
  2. DUE Calibrated. Jevnt lys over hele panelet, ingen vignettering (kun Eizo, NEC)
  3. Wide-gamut skjerm med fargerom som dekker både Adobe RGB og DCI-P3 fargerommet.
  4. 16-bits kalkulasjon, 14-bits panel, for perfekte fargeoverganger og ingen banding.
  5. 10-bits PC signal for 1024 gråtoner / milliarder farger, over DisplayPort (ThunderBolt2), USB-C (ThunderBolt3) og HDMI 2.0. På MacOS Sierra eller nyere.
  6. Selv-kalibrerende med innebygget kalibrator slik at skjermen viser riktige farger hele tiden, kun på Eizo ColorEdge CG modeller. Kalibreringen skjer automatisk og datamaskin behøver ikke å være tilkoblet. Eizo leverer to forskjellige kvaliteter, den rimeligste CG serien med 2D LUT og litt dyrere med 3D LUT. Den billigste varianten er med 2D LUT støtter standard RGB kalibrering. Kalibrator som støtter 3D LUT støtter i tillegg GrayBalance kalibrering for perfekt gråskala, optimalt for fotografi.
  7. TrueBlack Panel, med matt skjerm for dypeste sortnivå.
  8. Foto fargerom 4 stk i skjermens hardware for å se - simulere hvordan bilder blir på web med sRGB profil, print med Native fargerom og f.eks barytt-profil på en pro-fotoskriver, trykk med Adobe RGB fargerom på skjerm og FOGRA sertifisert prøvetrykk på skjerm eller i en avis med NADA profil.
  9. Video fargerom i skjermens hardware med REC709, REC2020 og DCI-P3 kalibrert fargerom i skjermens hardware, eller den helt nye HLG-PQ video-standarden definert av BBC og Japan Television (Eizo CG279x)
  10. AI (artifical) teknologi med patenterte chipper og firmware som konstant kontrollerer lysstyrke og temperatur i skjermen for korrekt fargegjengivelse. 
  11. Pivot funksjon for visning av bilder i landskap og portrett modus.
  12. 4K, flere piksler for skarpere bilde.
  13. Egen kalibrerings-software som «snakker»/ kalibrerer skjermens LUT direkte. På Eizo ColorEdge brukes Eizo Color Navigator software sammen med innebygd kalibrator eller en X-Rite /Spyder5 kalibrator. På BenQ skjermer brukes BenQ Palette Master Element software sammen med en X-Rite / Spyder5 kalibrator. På andre skjermer brukes Spyder og X-Rite kalibrerings-softwaren som kalibrerer skjermkortets LUT, og ikke skjermens LUT.

DUE Calibrated

En skjerm som skal brukes til foto er muligens DUE det viktigste! En DUE Calibrated skjerm leveres med sertifikat som garanterer jevn og lik belysning over hele skjermflaten. Det er ikke mulig å kalibrere bort lysujevnheter, det må gjøres under produksjon. Kun en håndfull skjermprodusenter som Eizo lager skjermer med DUE sertifikat som garanterer likt lys over hele skjermen! Og hvorfor kjøpe dyr optikk som ikke vignetterer dersom man har skjerm som ikke er DUE Calibrated !? Kalibrerings-softwaren i Spyder 5 Elite og X-Rite i1 Display Pro har mulighet for å måle og vise vignetteringen grafisk, men man kan ikke kalibrere det bort. Kjøp en skjerm som er sertifisert DUE Calibrated.

4K gir riktigere farger?

Nei, 4K skjermer leverer ikke mer riktige og korrekte farger. Det 4K skjermer gjør er å plassere pikslene tettere slik at bildet på skjermen blir skarpere, men fargene blir ikke bedre av tettere piksler! Prismessig står ofte valget idag mellom en 4K / 5K skjerm og versus en hardware kalibrert / Due Calibrated fotoskjerm med standard oppløsning.

Så hva leverer bransjen 

1. Laptop skjermer

2. Laptop-skjermer med 4K / Retina oppløsning

3. Eksterne skjermer med standard oppløsning

4. Ekterne skjermer med 4K / Retina oppløsning og Display P3 fargerom

5. Eksterne foto-skjermer med standard oppløsning og hardware-kalibrering.

6. Eksterne foto-skjermer med 4K oppløsning, DUE og hardware-kalibrering.

7. Eksterne foto-skjermer som er selv-kalibrerende med innebygget kalibrator og hardware kalibrering og DUE. Mer presis kalibrering med 3D-LUT vs 2D LUT.

8. Eksterne foto-skjermer med 4K oppløsning som er selv-kalibrerende med innebygget 3D LUT kalibrator, hardware kalibrering og DUE. 

Laptop skjermer

Rimelige laptop skjermer er den største synderen for at ting ikke blir WYSIWYG (What You See Is What You Get) i print og trykk-faget. Det sier seg selv da fargerommet på en rimelig laptopskjerm er 33% mindre enn sRGB, med 6 bit panel, mye banding og dårlig betraknings-vinkel (fargene endrer seg ved å se på skjermen litt fra siden).

Display P3 

Display P3 (D-P3) kan bli den nye internett skjerm-standarden som bør erstatte sRGB. Dette fordi mobile enheter har overtatt og er majoriteten på internett. En stor del av bransjen har gått over og støtter D-P3 som iMac 2015, UHD Alliance (som er en stor del av dataskjerm produsentene) hvor de viser ca 90% av Display-P3 fargerommet. Videre iPad Pro, Samsung Galaxy Note 7, iPhone 7, MS Surface Studio, Mac Book Pro 2016, Galaxy S8, iPad 12,9 og 10,5, OnePlus 5, iPhone 8, iPhone X (103% P3), Pixel 2 (95% P3) Pixel2 XL 100%, HTC U11, iMac Pro 2017, iPad Pro 2018, MacBook Air 2018, iPhone Xr, Xs, XsMax 2018.

sRGB bilder på ikke fargestyrte DP3 enheter

Å legge ut bilder i sRGB fargerom fører til at alt som vises på Display P3 enheter som ikke er ICC fargestyrt (f.eks Android nettbrett)vil vises med for mye farge-metning / bli oversaturert. Dette vil være gjeldene for gamle iOS og Android enheter med nevnte Display-P3 fargerom, fordi både gamle iOS og Android mangler ICC-fargestyring. På Windows og MacOS vil ICC-styringen og sRGB profilen holde fargemetningen nede selv om bildet vises på en Display P3 eller en wide gamut Adobe RGB skjerm. Skal man eksportere bilder fra PC/Mac til nyere iOS og Android enheter prøv å tagg det med Display P3 fargerom.

Relaterte produkter
Legg igjen en kommentar
Skriv et svar

Meny

Innstillinger

Del

Opprett en gratis konto for å lage ønskelister.

Logg inn